Skillnad på morgon och morgon

IMG_8606.JPG
Mini-mannen har tagit för vana att somna runt 20.30-tiden i fleeera veckor. På morgonen väcker jag honom vid 07 och då är han så trött så trött. Jag riktigt ser gruset i ögonen och hur han kämpar för att vakna till liv. Han är som en liten klängig koala i famnen och är mer död än levande.

Igår vaknade han av sig själv redan 05.30, alltså väldigt mycket tidigare än vanligt. Han höll igång bra hela dagen men det var väldigt tacksamt att det var min tur att lägga på kvällen sedan. Vi gosade som vanligtv och sen somnade han – som en stock – 19.40. Ljuvligt. Både för oss och för honom. Speciellt för honom. Fick väcka honom imorse vid 07 som vanligt, och då var det en helt annan kille som vaknade. Inte lika trött. Fortfarande kramig men glad och full med bus. Dansade och pratade och var pigg. Vi åt lite russin och lekte med bilarna innan vi gick till förskolan. Det låter kanske inte som någonting men det var en enorm skillnad. Varför kan han inte alltid somna i tid?

Vi har funderat på att korta ner tuppluren på dagen för att få enklare läggningar men han brukar inte sova länge på dagen på helgerna och är ändå pigg vid läggning så vi har fortsatt som innan för att vi vill att han sover så mycket som möjligt totalt sett. Får se hur det blir under jul, kanske läge med en ändring då?

(Idag var för övrigt fjärde lämningen i rad utan ett pip, ett knyst eller en tår. Det har gått i omgångar innan.)

Om -Jenny-

Det här är min ventil där jag kan lufta mina åsikter om vad som faller mig in. Men återkommande ämnen är träning, familjeliv, böcker och shopping. Visa alla inlägg av -Jenny-

6 responses to “Skillnad på morgon och morgon

  • Anna Granström

    Sån skillnad det är på barn!

    Men om han sover till 7 och somnar 20:30, då är väl en nap på dagen helt rimligt? Menar, det är väl rätt bra sovtider? (säger en som är skadad av mindre bra tider). Det vet ju såklart ni bäst, allt är givetvis relativt.

    Vi tog bort vilan på dagen eftersom han somnade så himla sent (22 eller senare) och ändå vaknade i ottan. Han sover extremt sällan så länge som till 7. Igår morse gick han upp 4:20 (efter en natt med typ 20 uppvak), sen sov han faktiskt 5 minuter vid 12 på dagis, sen var han uppe till 20:10. vanligtvis brukar han sova till 6, vilket är enorma framsteg!

    För mig låter Jacks sömn som rena rama drömmen 🙂

    Gilla

    • -Jenny-

      Vs sömn är inte som alla andras ungar helt klart och jämfört mot er klagar jag inte. Fattar inte hur ni orkar!

      Vi skulle vilja att han sov 19.30-7, det hade varit det ideala. Dagvila behöver han fortfarande men vi funderar på att korta den till 1 timme bara och inte 1,5-2 som det är nu. Vi får se om vi ändrar något till jul…

      I vår föräldragrupp verkar alla barn ha samma ”sömnproblem” nu. Barn som inte somnar förrän 21 eller senare så då har de andra kortat dagvilan på förskolan. Och deras barn vaknar 6-6.30 på morgonen så trots att vi tycker att vi kämpar har vi det bra. 07 eller till och med 08 är drömmen för många. Tänk vad olika det är!

      Jag läste i en bok idag att barn inte har sömnproblem, de sover det de behöver, det är föräldrarna som har problem med mängden sömn. 😊

      Gilla

      • Anna Granström

        Exakt så är det! Alla frågar oss om vi får ”hjälp med Victors sömn”. Nej, eftersom de gånger vi frågar har vi fått höra precis så – Han sover det han behöver, det är vi föräldrar som får lida för det 😀

        I helgen har han dock sovit till 6 båda dagarna, så för att vara han är det bra! Somnat innan 20:30, ingen vila på dagen. Men ändå – när jag hör om annat blir jag lite avundsjuk… Känns som jag åtminstone kunde ha fått en trött unge liksom?! Hehe…

        Gilla

      • -Jenny-

        Får man inte de barn man förtjänar? Eller är det klarar av? 😝
        Jag hoooooooppas att nästa håller ungefär samma sömnmönster som Jack men det är ju verkligen ingen självklarhet….

        Gilla

  • Jessica

    Det är så svårt det där med sömnen. Svårt att få balans. Är ju absolut värt att prova att dra ner på middagsvilan, det är ju toppen om det funkar 🙂 Håller tummarna för det!

    Gilla

    • -Jenny-

      Ni verkar ha lyckats hitta balansen, är lite avundsjuk även om jag inte klagar på Jacks sovmornar. Vi ligger oftast i sängen till 08-09 på helgerna och DET gillar vi! Får se hur vi gör i jul, men de andra i föräldragruppen hade samma ”problem” som oss och hade kortat middagsvilan med bra resultat.

      Gilla

Kommentera

